YAMUNA SANGARASIVAM                               - ODISSI Tanečnice z Black Or White 

Yamuna Sangarasivam a Michael Jackson

Michael Jackson se v krátkém filmu Black Or White přidává k tanci různých etnik, aby ukázal národní tance jiných kultur. Jedním z nich je taneční duet s Yamunou Sangarasivam.

Yamuna v roce 1991 studovala magisterský titul v oboru antropologie tance na University of California v Los Angeles. Spolu s více než 3 000 dalšími adepty se zúčastnila konkurzu na tanečníky do Michaelova nově chystaného projektu – protože tato úžasná příležitost spojila její vášeň pro antropologii hudby a tance s jejími odbornými znalostmi v tanci Odissi (klasická taneční tradice Orissy z Indie).

Když jí zavolali, že byla vybrána, s radostí přijala, slíbila, že okamžitě sežene agenta, klidně zavěsila a pak křičela radostí. Byla totiž velkou fanynkou Krále popu.

Yamuna vyrostla v multikulturní rodině na Srí Lance, studovala klasický klavír, tamilský karnatický hlas a Bharatanatyam (tradice indického klasického tance v Tamil Nadu), naučila se tři jazyky, a v jejích 9 letech se svou rodinou emigrovala do Spojených států. Později se stala profesorkou antropologie v sociologii a antropologii a ředitelkou programu Women and Gender Studies.

V době natáčení videa Black Or White byly v Los Angeles silné rasové nepokoje (nejen) po brutálního zbití Rodneyho Kinga – černocha – bílými policisty. Jacksonovo video bylo a nadále je výzvou k oslavě kultur a zároveň konfrontuje a řeší historii rasismu.

Yamuna Sangarasivam nyní video analyzuje na konferencích hudební vědy a studiích o vystupování. Ve své práci probírá jeho témata, jako jsou rozmanitost, kulturní integrita a nadnárodní formace. Obecně se pak Yamuna zabývá tématy jako je kulturní antropologie; ženy a genderová studia; kritická archeologie a kulturní dědictví; nacionalismus, terorismus a odpor; jídlo a kultura; antropologie lásky; sociální konflikt; antropologie tance; prolínání rasy, třídy, pohlaví a sexuality; tamilská národní a nadnárodní hnutí; kritické studie terorismu; rozmanitost a začlenění.
 
 
"TANEC V "BLACK OR WHITE"  ✨

Yamuna Sangarasivam, která je v současné době profesorkou sociologie a antropologie na Nazareth College v New Yorku, je také známá svou účastí V hudebním videu Michaela Jacksona „Black or White“ z roku 1991. - část rozhovoru týkající se Michaela:

- Jaké myšlenky se vám honily hlavou? Čekala jste, že budete soutěžit s 3000 lidmi?

- Yamuna Sangarasivam: "Je to pocit, který nemá obdoby. Vyskočila jsem do vzduchu, byla jsem strašně vzrušená. Víte, když jsem šla na konkurz, byli jsme rozděleni do různých skupin, byla jsem ve skupině označené 'asijští tanečníci'.

- A jak jste se cítila, když jste dostala telefonát, že jste byla vybrána, abyste se objevila po jeho boku?
- Pokud jde o konkurz, upřímně jsem si nemyslela, že tam pro mě bude role. Skupina přátel mi řekla: "Yamuno, je tu konkurz na film Michaela Jacksona, měla bys jít s námi".

Řekla jsem „možná, ale nevěřím tomu“, protože, co se týče umění, náš tanec je tradiční, s naší vlastní hudbou. Jak to může zapadnout do video projektu Michaela Jacksona?

Večer jsem šla domů promluvit si s rodiči, řekla jsem "Tati, já nevím....".

Bylo mi řečeno: "Rozhodně se toho konkurzu musíš zúčastnit, byla by to skvělá příležitost pro etnografický výzkum".

Etnografický výzkum je, když jdete do komunity a učíte se od nich a experimentujete.

A já řekla: 'HOWARD!' A tak jsem šla na konkurz. Michael Jackson tam nebyl, byl tam choreograf a lidé z produkce. Nahráli naše vystoupení a naše rozhovory, a pak nám zavolali, aby nás informovali.

Pracovala jsem v té době pro profesora sociologie. Když mi zavolali, zvedla jsem telefon, představili se jako producenti Michaela Jacksona, a řekli, že pro mě mají nabídku, zatímco roli ve filmu představovali jako něco velmi speciálního: „choreograf a Michael Jackson chtějí tančit jako duet nebo s tebou“.

Bylo to úžasné. Souhlasila jsem, zeptali se, jestli mám agenta nebo ne. Řekla jsem, že ne, ale půjdu se po nějakém podívat.

Když jsem položila telefon, křičela jsem, skákala z místa na místo, volala rodičům, bylo to velmi vzrušující.“
- Jaký byl natáčecí den?

- Yamuna Sangarasivam: "Byly to dvě natáčení a nahrávání. Původní koncept byl nechat všechny tanečníky vybrané pro projekt ve studiu, aby nás natáčeli."

Přijeli jsme do studia a měli možnost sledovat vystoupení většiny ostatních.

Původně jsem byla natočena ve studiu, na stejném místě, kde vidíte „ruské“ tanečníky, thajské tanečníky, africké tanečníky.

Příští týden zavolali a řekli, že chtějí natáčet někde jinde, na silnici.

V tu dobu byla se mnou moje matka. Zařídili dopravu, aby nás vyzvedli (... ) a dovezli na ten úsek silnice. Nepamatuji si přesně kde, ale jak jsme se blížili, viděli jsme provoz a [v jednu chvíli] byl veškerý provoz v tomto segmentu zablokován produkční společností Michaela Jacksona kvůli natáčení. (Smích) Za tehdejší nepříjemnosti se řidičům omlouváme. (Smích)

Když jsme tam dorazili, měli jsme tam karavany, nalíčila jsem se a převlékla se. Je tam poušť, takže je v noci docela chladno.

Pravděpodobně jsme začali točit kolem 20. hodiny, dokončili školu, měli čas se dostat domů atd. Točili jsme celou noc. Byla to opravdu skvělá zkušenost s učením.

Měly jsme vlastní režisérská křesla, velmi blízko Michaelovi. Byl to laskavý, vřelý, zajímavý a zaujatý člověk, pohodář, jemný a pokorný.

Dobře se o nás staral. Řekl: "Je zima?" a šel do svého přívěsu pro deky a dal nám je na ramena. Pořád na nás mluvil. (... )

[Během natáčení] Michael a já jsme tančili ve středním pruhu a před námi i za námi byl provoz, různé druhy vozidel (... ). Byla jsem tak nadšená z hraní, že jsem trochu ztratila pojem o prostoru (... ) [do bodu, kdy se zazněl hlas, aby řekl] ‚Michaeli, Michaeli, dávej na ní pozor, protože ona vypadá, že jí to je jedno. “ A Michael odpoví něco jako: „Neboj, ujišťuji se, že je v bezpečí."

[Michael Jackson] byl velmi pozorný a velmi soustředěný. I když jsme byli ve studiu na zkoušce a potkali jsme se.

Chtěl se dozvědět o historii tance a jeho vztahu ke spiritualitě, mytologii a kosmologii, které byly zastoupeny v pohybech.

Chtěl znát význam muder (posvátná gesta rukou), ale také to, jak jsem se naučila a studovala odissi (klasický indický tanec).

Chtěl mě poznat jako člověka, uznal mě jako někoho hodného zájmu, koho chtěl poznat, nejen jako někoho nově najatého pro tento projekt. (...)

Ke každému z umělců a účinkujících na tomto projektu měl velký respekt a chtěl každého poznat. Promluvil k nim. Uznal je jako talentované umělce, kteří se k němu na tomto projektu připojili.

To je nezapomenutelné.

Ve skutečnosti to byla úžasná ikona 20. století. (... ) Je to stále úžasný umělec (... ) a video [Black or White"] na počátku 90. let dávalo velký smysl. Byla to doba, kdy Spojené státy zahajovaly svou první válku v Zálivu, a byla to také doba, kdy docházelo k rasovým nepokojům (... ), doba Rodneyho Kinga, jehož video [útoku] kolovalo hodně virálně. Obvykle mluvíme o „losangeleských nepokojích“, ale v Los Angeles obyvatelé mluví spíše o „vzpouře“ (... )

Byla jsem tam, byla jsem v uzavřeném městě, přišla Národní garda. Připomnělo mi to Srí Lanku, museli jsme projít několika kontrolními body, abychom se mohli pohybovat.

Film ("Black or White") evokuje rozdělenost a násilí (...), které propuklo ve společnosti, ve které jsme žili, obrazy policejní brutality, stejně jako Klu Klux Klan, kdy [Michael] kráčí a říká „Nebojím se prostěradla,“ což je narážka [na bílé tuniky členů té skupiny]. Mluví o tom v tom rapovém segmentu videa. (...)

Byla to realita, které jsem v tu chvíli čelila, stejně jako Michael. A on jako umělec to prožil jako aktivista, postavil tato témata do světla populární kultury a prostřednictvím populární písně řekl: „Nezáleží na tom, jestli jste černí nebo bílí“, můžeš být moje dívka. (...)

Zmínil to ve svém videu. (... ) Mělo to skutečný dopad.

Být v jeho přítomnosti a být pozvána do tohoto projektu byla opravdová čest. (...)"

 

Kontakt

Michael Jackson Forever kiwi@truemichaeljackson.com