Poselství skryté v umění

 

"Jen málo umělců využilo svého talentu k tomu, aby lidstvo povzbuzovalo tak energicky, jako Michael Jackson. Ačkoliv byl štíhlé postavy, stál pevně proti sociálním a politickým silám, které se snaží snižovat integritu lidského ducha. Pozvedával jednotlivce bojující o svobodu. Zároveň promluval hlasem, který přesahoval právo jednotlivce. Michael nám připomněl, že osobní důstojnost a individuální svoboda mohou být zdokonaleny pouze ve vřelém objetí lidské solidarity.
Gerald Campbell

 
Michael Jackson AP (1) - Připomínáš mi černého pantera (sk titulky):
 

Málokdo ví, že černý panter, kterého Jackson v krátkém filmu Black or White ztvárnil, je odkaz na "The Black Panther Party" (původně "Black Panther Party k sebeobraně"), Africko-americkou, revolucionářskou levicovou organizaci pracující pro černé lidi na sebeobraně vůči policejní brutalitě. Ve Spojených státech byla od poloviny 60. let do roku 1970. Black Panther Party dosahovala národních a mezinárodních dopadů prostřednictvím hlubokého zapojení do politiky Spojených států. Její intenzivní boj proti rasismu je dnes považován za jeden z nejvýznamnějších společenských, politických a kulturních proudů v americké historii. Skupina "provokativní rétorikou, militantními postoji a kulturními a politickými vlnami navždy změnila kontury americké identity". Proto Jackson ve videu předvedl provokativní taneční svědectví. Zatímco Jackson propaguje nenásilí, tanec je "svobodou slova", je to tělesné prohlášení, projev proti lidské nespravedlnosti.

 
Michael Jackson AP (2) - Některé věci v životě prostě nechci vidět (sk titulky):
 

 

Michael Jackson AP (3) - Tak zkažené, jak to zní - celý systém je na hovno (sk titulky):

 

Michael Jackson AP (4) - Ava Maria (slovenske titulky)

 

 

ODKAZ Michaela Jacksona: Co nás Michaelova píseň může stále naučit o sociálním aktivismu

 

*New York  – Dávno před (americkými) hnutími “Black Lives Matter,” “Change.org,” a “Marriage Equality” jsme viděli za problematiku sociální spravedlnosti bojovat Michaela Jacksona. Pan Jackson, známý spíše jako Král popu, byl už méně známý pod titulem, který si zasloužil stejnou měrou: Vůdce sociálních změn.

Neměl strach vycestovat do epicentra bolesti a utrpení druhých, a nebo zažehnout nějakou tu kontroverzi ve snaze něco změnit. Ať už šlo o nemocnici a nebo cizí zemi, ve které byli lidé o něco ochuzeni a nebo byli utlačování, v okamžiku, kdy slyšel nebo viděl kouřový signál žádající o pomoc, přispěchal nabídnout posilu, podporu a útěchu.

Po smrti pana Jacksona vyprávěl jeho kamarád, který s ním občas cestoval k lůžkům nemocných, nebo do zemí, kde byl hlad a chudoba, jaký spolu vedli rozhovor v jedné nemocnici při návštěvě vážně nemocných dětí. Tento kamarád prý začal klesat pod tíhou toho, jak viděl trpět děti, a tehdy ho pan Jackson požádal, aby odešel z místnosti. Když byli z doslechu dětí, pan Jackson mu řekl, že kvůli nim musí být silní, že byli oba vybráni kvůli zvláštnímu poslání, a to přinést útěchu nemocným a umírajícím.

Pan Jackson se nebál jít za hranu, když vytáhl kontroverzní sociální problematiku a snažil se na ni obrátit světovou pozornost. Před 24 lety, 16.6.1995, pan Jackson vydal své albumHIStory: Past, Present, and Future.” Ve Spojených státech některá média tvrdila, že slova 5. singlu z alba, “They Don’t Care About Us,” podporují násilí, intoleranci, rasizmus a antisemitizmus.

V odpovědi na dotaz reportéra ohledně textu písně vydal pan Jackson 15. 6.1995 prohlášení v The New York Times. V jeho části říká: “Myšlenka, že by tento text písně mohl být považován za nevhodný, je pro mě nesmírně zraňující, a je zavádějící. Píseň je ve skutečnosti o bolesti z předsudků a nenávisti a je způsobem, jak upozornit na sociální a politické problémy. Jsem hlasem obviněných a napadených. Jsem hlasech všech. Jsem skinhed, jsem Žid, jsem černoch, jsem běloch. Nejsem ten, který zaútočil. Jde o nespravedlnost na mladých lidech a o to, jak je může systém falešně obvinit. Jsem naštvaný a pobouřený, že jsem mohl být tak špatně vyložen.”

Kvůli kontrovernímu rázu projektu se většina rádiových stanic v USA zpočátku zdráhala dát song do éteru. Přesto se “They Don’t Care About Us” zvládla dostat na 30. místo hitparády Billboard’s Top 100. Ve všech evropských zemích byla na 1. místě. 

V roce 1996 se spojil s jiným známým umělcem a aktivistou v jedné osobě, filmařem Spikem Leem, aby vytvořili video, které se bude hodit ke kontroverzním slovům písně vizuálně. (Video se slovenskými titulky je výše na této stránce.) Nakonec pro píseň vytvořili dvě rozdílná videa. To první – a známější – bylo natočeno v lokalitě Rio de Janeiro, a má upozornit na utlačování, rasové stereotypy, nespravedlnost a potřebu změny; bylo to volání po reformě. Přestože jeho motivem bylo obnovení jednoty, naděje a změny v zemi, setkal se projekt s odvetou od místních autorit. Úředníci ze Salvador da Bahia a vláda Dona Marta, chudé části Rio de Janeira, se snažili zakázat celou produkci spojenou s projektem ze strachu, že odhalení životních podmínek obyvatelstva by mohlo podat zkreslený obraz města a mít nepříznivý efekt pro cestovní ruch.

Mnoho obyvatel přemohlo svůj strach a přijalo natáčení, horlivě a vděčně se účastnili některých scén. Víc než zacokoliv jiného byli vděční za to, že se rozhodl ukázat realitu jejich životů a ukázat světu jejich skutečný boj. Město se změnilo, lidé začali pociťovat naději, a pan Jackson svým uměním a aktivismem napomohl k oživení jejich cílů.

“Proces udělat Dona Marta lepší, začal s Michaelem Jacksonem,” řekla Claudia Silva, tisková mluvčí úřadu pro turismus v Riu. “Už tu nejsou drogoví dýleři a máme tady ohromný sociální projek. Ale všechna pozornost začala s Michaelem Jacksonem.”

The second video was filmed in a prison to shed light on human rights abuses which we heard in Mr. Jackson’s songs and speeches throughout his life.

His messages and social activism are timeless, able to move even the starkest minds to action.  Often promoting racial harmony through his music, Mr. Jackson took blending art and activism to a new level.  His performances reached virtually all demographics, which was hugely important to his and the industry’s commercial success and critical to Mr. Jackson’s commitment to social advocacy.

He was the light for dimmed dreams.

Odkaz: eurweb.com/2019/06/18/michael-jackson-legacy-what-michaels-song-can-still-teach-us-about-social-activism/